PROGRAMMEREN:
 
het schrijven van een computerprogramma met instructies voor de computer

Blockly

Blockly Maze is een game met 10 niveaus (levels). Hierin leer je stap voor   stap programmeren. Het doel van ieder level is om het poppetje Pegman   programmeercommando's te geven.

 

 blockly2

 

  

STAPPENPLAN PROGRAMMEREN MET BLOCKLY

met dank aan http://ict-vijver.blogspot.be/

Leerlingen programmeren op deze website met Blockly, een visuele programmeertaal waar ze blokken kunnen slepen en neerzetten om code te schrijven.

De meeste code wordt getypt, maar Blockly is visueel. Elk blokje komt overeen met een lijn van "echte" code.

 

De leerlingen leren hierbij de fundamenten van de informatica, concepten die overal gebruikt worden van het maken van apps tot het beheersen van de Mars rover.

 

Een programma is een reeks instructies die aangeven wat de computer moet doen.

 

Het doel van het eerste programma is om een ​​"Angry Bird" door een doolhof te verplaatsen naar een groen varken.  Als opdracht krijgen de leerlingen:

 

Kan je helpen om het stoute varken te vangen? Stapel een paar "vooruit"-blokken bij elkaar en druk op"Run Program" om de "Angry Bird" te helpen om daar te komen.

 

     

Daisy the Dino

Met de app Daisy the Dino leer je de basis van het   programmeren. Geef de dinosaurus Engelstalige commando's. Zo kan Daisy   opdrachten doen

Daisy

 

     

Scratch

Met de software van Scratch leer je stap voor stap   programmeren. Laat figuren bewegen, maak geluiden en laat ze reageren.

scratch

 

 

     

Gamestudio

Met de website Gamestudio kunnen je eenvoudig games   maken. Verzin zelf figuren en bouw levels!

gamestudio

 

Voorbeelden

speel het spelletje gemaakt door een leerling uit onze scholengroep klik HIER